آموزشی

انتخاب سایز کفش اسکی آلپاین

انتخاب سایز کفش اسکی آلپاین

انتخاب کفش اسکی

پا ارتباط اصلی کل بدن شما با اسکی می باشد و انتخاب صحیح کفش اسکی مهمترین قسمت، از انتخاب وسایل اسکی است. برای انتخاب کفش اسکی حتما به افراد متخصص در این زمینه مراجعه کنید و مبنای انتخاب شما رنگ و ظاهر کفش اسکی نباشد.انتخاب سایز کفش اسکی آلپاین

انتخاب سایز مناسب کفش اسکی دقیقترین و سختترین قسمت انتخاب کفش بوده و عوامل متعددی می بایست مدنظر قرار گرفته شود در این مقاله به توضیح عوامل دخیل در انتخاب سایز مناسب کفش اسکی و نحوه انتخاب آن می پردازیم.

توجه داشته باشید قبل از انتخاب اسکی به انتخاب کفش اسکی بپردازید و بعد از پوشیدن کفش اسکی مناسب با همان کفش اسکی که به پا دارید به انتخاب دیگر لوازم بپردازید تا زمان بیشتری کفش ها به پا باشد تا ، انتخاب سایز مناسب تَر انجام شود.

به دلیل ساختار های متفاوت مورفولوژیکی پا انتخاب کفش اسکی تنها منوط به انتخاب سایز نمی باشد و می بایست تمامی خصوصیات پا ، برای انتخاب کفش اسکی مدنظر قرار گیرد.خصوصیاتی از پا که در انتخاب سایز مناسب کفش اسکی میبایست به آن توجه داشت:

  • طول پا
  • عرض پنجه
  • قوس کف پا
  • ارتفاع روی پا
  • شکل کلی پا( مثل اندازه انگشتان، کوتاهی و بلندی انگشت وسط، قوز کنار پا)
  • سطح اسکی باز

پای هر کس شکل منحصربفرد خود را دارد . بعلت اینکه ساختار کفش اسکی و کاربرد آن نسبت به کفش شهری متفاوت می باشد در نتیجه نمیتوان سایز کفش اسکی را همانند سایز کفش شهری و راحتی آن ، انتخاب کرد ; زیرا از کفش شهری جهت راه رفتن استفاده می شود ولی از کفش اسکی جهت اسکی کردن استفاده میشود و انتخاب سایز دقیق بسیار مهم می باشد. در نظر داشته باشید لایه داخل کفش اسکی بعد از چند روز استفاده ، حالت پا را گرفته و در نتیجه کفش به اصطلاح جا باز کند و در نتیجه بعد از چند روز استفاده کفش راحت‌تر شود.

سایز کفش های اسکی بر اساس جدولی که اندازه طول پا و بر اساس میلیمتر می باشد ، تخمین زده می شود ( mondopoint )، بر این اساس قبل از انتخاب کفش می بایست طول پای خود را اندازه بزنید . به همین منظور خط کش های مخصوصی در فروشگاه های لوازم اسکی موجود می باشد که می‌توان اندازه طول کف پا را بر اساس میلیمتر به دست آورد و بر آن اساس سایز کفش را انتخاب کرد .

در نظر داشته باشید هر کارخانه تولید کفش سایز بندی کفش های مخصوص به خود دارد و برای جلوگیری از خطا در انتخاب سایز ، از همان خط کش اندازه گیری مخصوص همان برند کفش استفاده کنید .
در هنگام انتخاب سایز کفش اسکی حتما از جوراب نازک استفاده کنید تا ارتباط بین پا و کفش اسکی به حداقل ترین حد ممکن برسد تا انتخاب سایز دقیق تر انجام شود . نگران گرمای پا در کفش اسکی با پوشیدن جوراب نازک نباشید لایه های متنوع کفش اسکی های امروزی ، گرمایش پای شما را تأمین خواهند کرد.

از فاکتور های دیگر انتخاب سایز کفش اندازه عرض پنجه پا می باشد ( last ) . اندازه عرض پنجه پا را میتوان بوسیله همان خط کش اندازه گیری طول پا تخمین زد و بر اساس میلیمتر می باشد و همانند اندازه طول پا ، هر کارخانه سازنده تعبیر خاص خود را در کفش های خود دارد و بر اساس استاندارد نمی باشد . بر این اساس کفش ها به سه دسته last باریک ( ٩٧-٩٨ ) ، متوسط (١٠٠) و پهن ( ١٠٢-١٠۶ ) تقسیم می شوند. أفراد بر اساس عرض پنجه پای خود می بایست از جداول last کفش خود را انتخاب کنند . کفش های اسکی مسابقه اصولا دارای last باریک می باشند و مسابقه دهنده هایی که پنجه پا پهن دارند با کفش های مسابقه اَی مشکل دارند و باید توسط متخصص کفش تدابیری برای آنها انجام شود.

 

اصولا پای راست ( در افراد راست پا ) از پای چپ بزرگتر می باشد که در انتخاب سایز می بایست این تفاوت را مد نظر قرار داد و انتخاب سایز بر اساس پای کوچکتر باشد ( زیرا بعد از مدتی استفاده فوم حالت پا را گرفته و پای بزرگتر با فوم هماهنگ می شود)
     به جای جوراب های ضخیم و نخی از جوراب های نازک و سنتزی برای انتخاب کفش استفاده کنید. پا در طول روز ورم میکند پس زمان انتخاب کفش در عصر و شب می باشد .اگر در هنگام سایز کردن پا در خط کش مخصوص ، عدد صحیح به دست نیامد ، به سمت عدد پایین انتخاب سایز کنید

کفش اسکی با سایز مناسب و فلکس مناسب باعث تعادل بهتر شما در اسکی خواهد شد که باعث کنترل بهتر اسکی ها می شود . اگر کفش اسکی بزرگتری انتخاب کنید پا داخل کفش حرکت میکند و کیفیت اسکی کردن پایین آمده، اولین راه حل برای اندازه کردن کفش گشاد به ذهن میرسد محکم تَر بستن بند های کفش می باشد ولی این روش غلط همانند انتخاب شلوار گشاد می باشد که کمربند آنرا محکم تَر میبندید ولی قسمت های دیگر شلوار اندازه نمی باشد. 
الزاما کفش اسکی که در پای دوست شما بسیار ایده آل و اندازه و راحت می باشد ، در پای شما این خصوصیت را نخواهد داشت ، چون شکل و حالت پا شما با دیگران فرق دارد

نکته : داشتن برآمدگی در انگشت شصت ، قوز شصت ، انحراف انگشت پا ، بلند بودن انگشت وسط پا باعث سختتر شدن انتخاب کفش میشود و قبل از انتخاب سایز بزرگتر کفش با افراد متخصص در انتخاب کفش مشورت کنید.انتخاب سایز کفش اسکی آلپاین

 

کفش Alpina مدل Vision

تکنیک صعود با اسکی

وضعیت طبیعی بدن در اسکی چگونه باید باشد؟

مقالات سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *